Методична скарбничка

 

Роль Європейського Мовного Портфоліо в розвитку інноваційної особистості

Сучасний світ характеризується швидкістю та глобальністю змін, надзвичайною інформаційною насиченістю. Цими особливостями визначається і завдання сучасного загальноосвітнього закладу формувати таку особистість, яка була б здатна швидко адаптуватись у мінливих життєвих ситуаціях, критично мислити, використовувати набуті знання та вміння в навколишній дійсності, генерувати нові ідеї, уміти добувати та  переробляти інформацію, одержану з різних джерел, застосовувати її для індивідуального розвитку та самовдосконалення.
Одним із засобів розвитку інноваційної особистості учня ми вважаємо метод мовного портфоліо з навчального предмету «іноземна мова».
Використання цього методу у навчанні іноземної мови допомагає вирішити такі завдання:
- створення мотивації навчальної діяльності;
- розвиток пізнавальних навичок учня;
- розвиток самооцінки здібностей учня;
- розвиток самодисципліни та самовираження;
- формування уміння самостійно конструювати свої знання;
- формування уміння планувати свою діяльність;
- формування уміння орієнтуватися в інформаційному просторі; 
- формування організаційних навичок;
Мовний портфоліо («Language Portfolio») було розроблено Лінгвістичним Комітетом Ради Європи з метою стандартизації вимог до вивчення, викладання й оцінювання досягнень у галузі вивчення іноземних мов у Європейських країнах. Вперше мовне портфоліо було презентовано в Україні у 2003 році після опрацювання у 15-ти країнах Європейського Союзу.


Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти пропонують три обов'язкових компоненти мовного портфоліо:
•    мовний паспорт ;
•    мовну біографію;
•    мовне досьє.
Мовний паспорт («Language Passport») – підсумовує особисті досягнення учня у вивченні мови та його особистий досвід міжкультурного спілкування. 
Мовний паспорт містить:
•    фото учня;
•    анкетні дані учня;
•    особисту інформацію (хобі тощо);
•    критерії оцінювання навчальних досягнень учнів;
•    власну самооцінку володіння іноземною мовою (за загальноєвропейськими рівнями)
Мовна біографія («Language Biography») - відображає власні досягнення учня в навчанні, фіксує значущі етапи його мовного й міжкультурного спілкування. Вона містить:
- план роботи з предмета «іноземна мова» на певну тему (на семестр чи рік);
- табель оцінювання вчителем рівня володіння учнем іноземною мовою (у вигляді графіка з указанням виду мовленнєвої діяльності);
- табель самооцінки учнем власних досягнень (у вигляді графіка);
- аркуш самоосвіти, що містить теми самоосвітньої діяльності згідно з інтересами учня (біографії кумирів, сучасні пісні англійською мовою та їх переклад, кулінарні рецепти тощо);
- алгоритми окремих видів діяльності на уроці у вигляді порад учням з удосконалення його навчальних навичок в ході уроку чи підготовки до тестування («Study for Success», «Communication Plus»);
- аркуш рекордів («Self-assessment of my records»), який учень обов'язково заповнює в кінці кожної теми, де він констатує здобуті особисті досягнення з різних видів мовленнєвої діяльності, а також визначає свій рівень володіння іноземною мовою (в обсязі вивченої теми).

http://www.readera.org/article/rol-yevropejskoho-movnoho-portfolio-v-rozvyetku-innovatsiynoye-osobyestosti-v-10183535.htmlhttp://orfey.com.ua/index.php?option=com_k2&view=item&id=39:vprovadjennia-%D1%94vropeiskogo-movnogo-portfol%D1%96o-y-navchannia-angl%D1%96isko%D1%97-movi&Itemid=98

                Схема аналізу уроку іноземної мови
1. Мета уроку визначена (чітко, конкретно, дидактично правильно, недостатньо чітко, неконкретно, дидактично виправдано).
2. Види (етапи) мовної діяльності (взаємопов'язані, недостатньо логічно послідовно, не послі­довно, обумовлені темою і метою уроку, не обумовлені змістом уроку та поставленим дидактичним завданням).
3. Використані методи роботи (ефективні, малоефективні, неефективні, передбачають ознайомлюючий, стандартизуючий, варіантний, комбінований характер мовної діяльності школярів).
4. Прийоми (вступу, активізації, практичного застосування фонетичного, лексичного, граматичного матеріалу, різноманітні, доцільні, стимулюючі активну пізнавальну мовну діяльність учнів, одноманітні, доцільні, нестимулюючі).
5. Учитель застосував (хорові, парні, індивідуальні, комбіновані форми роботи, які сприяли, не сприяли формуванню мовних умінь і навичок).
6. Використання аудіовізуальних способів навчання (магнітофон, програвач, діафільми, епідіаскоп, кінофільм, таблиці, картини і т.д.).
7. Зворотний зв'язок (достатній, достатній частково, незадовільний).
8. Темп уроку (високий, уповільнений). Мовною практикою охоплені (всі учні класу, більша частина, менша, окремі учні).
9. Мовна діяльність школяра (повністю, частково) спрямована на (формування, активізацію, автоматизацію) умінь та навичок (вимови, аудіювання, діалогічного мовлення, монологічного, читання) (відповідає, частково відповідає, не відповідає визначеній меті уроку).
10. Мовлення учнів має (рецептивний, репродук­тивний, умовно-продуктивний, продуктивний харак­тер), комунікативне (повністю, частково) обумовле­не, необумовлене.
11. Учні оперують (фонетичним, лексичним, граматичним) матеріалом на рівні (слова, речення, репліки, зв'язного висловлювання) з використанням (без використання) навчальної опори (логічних: аналогій, алгоритмів, схем, таблиць; зорових, складових і слухозорових: картин, ілюстрацій, озвучень картини та діафільмів і т.д.).
12. Учні проявили (стійкі, слабкі, незадовільні) уміння і навички під час оперування лексичними одиницями, граматичними структурами в (алогічних, відмінних) ситуаціях усного спілку­вання, читання (про себе, вголос, синтетичного, аналітичного).
13. Типовими недоліками в мовній підготовці школярів є (недосконала вимова, відсутність фонематичного слуху, мовної інтуїції, обмежений лексичний запас, незнання або недостатнє усві­домлення граматичних структур, недостатні навички самостійного мовлення без використання навчальних опор, невміння користуватися стимулюючими до розмови репліками, уповільнена мовна реакція і т.д.).
14. Інтерес учнів до вивчення іноземної мови (великий, значний, незначний, відсутній).
15. Урок проведений на високому, невисокому, незадовільному (науковому рівні); методично: грамотно, недостатньо грамотно, незадовільно).
Вчителю потрібно:
• дотримуватись вимог програми;
• ознайомитись із рекомендаціями інструктивно-методичних матеріалів і методичних посібників із питань;
• вивчити досвід розв'язання таких методичних проблем у практиці роботи вчителів;
• звернути увагу на підготовку учнів до уроку, наявність у них підручників, словників, зошитів, організація гуртових і парних видів роботи, чіткість і лаконічність формування завдань учням, естетичний вигляд наочних посібників та ін.; .
• відвідати уроки вчителів у класах;
• поглиблено самостійно вивчити тему (проблему).

 

                              Типологія уроків англійської мови


-     формування знань;
-     закріплення і вдосконалення знань;
-     формування і вдосконалення знань;
-          формування вмінь та навичок;
-          удосконалення знань умінь та навичок;
-          застосування знань на практиці;
-          повторення і систематизація знань;
-          перевірка знань, умінь та навичок;
-          комбінований урок.

                              Освітня мета


-          поглибити знання учнів з теми…
-          розширити знання учнів про подорожі в сучасному світі;
-          надати учням додаткову інформацію про країну (письменника, місто…);
-          сформувати уявлення про нове граматичне явище – (артикль);
-          отримання учнями додаткової інформації за темою з метою підвищення їх загального інтелектуального рівня;
-          вчити учнів осмислювати одержану на уроці інформацію;
-          збагачувати духовний світ особистості;
-          розширити іншомовну лексичну компетенцію учнів, використовувати нові поняття та знання про столицю…
-          збагачувати духовний світ особистості;
-          ознайомити учнів з історією, географічним положенням країни.

                            Практична мета


-          розвивати всі види мовленнєвої діяльності з теми;
-          розвивати і вдосконалювати мовні навички;
-          формувати здатність до самостійного виділення мовних явищ, зокрема Passive voice, у всіх можливих видо-часових формах;
-          розвивати і вдосконалювати навички та вміння дискусійної комунікації з теми: “…”
-          формування вмінь і навичок читання текстів;
-          формування в учнів прогнозування (відгадування) змісту того, що читатиметься;
-          ввести лексичні одиниці та активізувати їх вживання у мовленні;
-          формувати навички говоріння на рівні мікродіалогу з теми: “…”
-          удосконалювати навички аудіювання та читання з теми…;
-          удосконалювати навички учнів правильно відповідати на запитання…
-          узагальнити лексичний матеріал за темою…
-          навчити ставити запитання загального типу,
                  ...розповідати про свій робочий день,
                  ...вести діалог-розпитування в ситуації…
                  ...розпізнавати і розуміти граматичне явище…в тексті;
-          удосконалювати навичку вживання ГС… в усному мовленні на рівні фрази;
-          удосконалювати техніку читання вголос та про себе.

                             Розвиваюча мета


-          розвивати інтелектуальні здібності та вміння логічно висловлювати свою думку;
-          розвиток комунікативних здібностей;
-          розвивати в учнів мовну здогадку, мовленнєву реакцію, пізнавальні інтереси;
-          розвивати творчі здібності та фантазію учнів;
-          розвивати вміння логічно мислити, робити висновки;
-          розвивати здатність порівнювати мовні явища рідної та іноезнмної мови;
-          розвивати культуру спілкування в ситуації “Знайомство”;
-          розвивати здатність мовного самоконтролю;
-          розвивати уяву учнів (память) в умовах гри, роботи в парах;
-          розвивати творчий потенціал учнів на основі використання аналізу, синтезу, узагальнення, систематизації;
-          розвивати кругозір, художній смак, сприяти збагаченню мови;
-          розвивати вміння логічного викладу за худ. твором;
-          розвиток навичок і вміння працювати в команді;
-          розвивати в учнів кмітливість, інтелектуальну гнучкість, уміння орієнтуватися в потоці різноманітної інформації, робити узагальнюючі висновки.

                               Виховна мета


-          виховувати почуття відповідальності та взаємодопомоги;
-          на основі діяльнісного підходу в процесі організації навч. д-ті формувати в учнів почуття  усвідомлення себе в навколишньому середовищі, відповідальність за свої дії;
-          виховувати почуття поваги до товаришів, тактовності у спілкуванні з людьми;
-          формувати позитивні риси характеру, вміння слухати і поважати думку співрозмовника;
-          виховувати всебічно розвинену особистість через отримання країнознавчих знань;
-          формувати почуття патріотизму;
-          виховувати повагу до традицій народу, мова якого вивчається;
-          формувати критичне ставлення до вчинків людей;
-          виховувати почуття ввічливості, чуйність у стосунках з товаришами;
-          виховувати повагу до історичного минулого своєї країни, а також минулого всесвіту;
-          виховувати прагнення до читання всесвітньої  л-ри мовою оригіналу;
-          виховувати любов до л-ри;
-          виховувати почуття прекрасного та любов до театру;
-          виховувати особистість з високими моральними якостями;
-          формувати культурні смаки, повагу до книги, традицій;
-          засобами іноземної мови виховувати зацікавленість учнів у  формуванні своїх знань;
-         формувати позитивне ставлення до процесу навчання та отримання знань.

Пам'ятка вчителю

1. Умій радіти маленьким успіхам своїх учнів і співпереживати їх невдачам.
2. Ти дуже близька людина для свого учня. Постарайся, щоб він був завжди відкритий для тебе. Стань йому другом і наставником.
3. Не бійся признатися в своєму незнанні якого-небудь питання. Будь разом з ним в пошуку. Постарайся вселити в учня віру в себе, в його успіх. Тоді багато вершин для нього стануть переборними.
4. Не вимагай на уроці "ідеальної дисципліни". Не будь авторитарним. Пам'ятай, урок - це частинка життя дитини. Він не повинен бути скутим і затиснутим. Формуй в ньому особу відкриту, захоплену, розкуту, здатну творити, все
бічно розвинену.
5. Прагни до того, щоб твої уроки не стали шаблонними, проведеними "по трафарету". Хай на уроках здійснюються відкриття, народжуються істини, підкоряються вершини, продовжуються пошуки.
6. Кожна зустріч з вчителем для батьків повинна стати корисною і результативною. Кожні збори - озброїти їх новими знаннями з області педагогіки, психології, процесу навчання.
7. Входь в клас з посмішкою. При зустрічі заглянь кожному в очі, дізнайся його настрій і підтримай, якщо йому сумно.
8. Неси дітям добру енергію і завжди пам'ятай, що "учень - це не судина, яку необхідно наповнити, а факел, який потрібно запалити".
9. Пам'ятай, двійка дуже шкідлива і для формування характеру. Знайди можливим не захоплюватися цією відміткою. Будь в пошуку можливості знайти шлях подолання невдачі, що осягнула.
10. Пам'ятай, кожен твій урок повинен бути хай маленьким, але кроком вперед, до пізнавання нового, невідомого.
11. Учень завжди в навчанні повинен долати трудність. Бо тільки в трудності розвиваються здібності, необхідні для їх подолання. Умій визначити "планку" трудності. Вона не повинна бути завищеною або заниженою.
12. Учи своїх учнів трудитися. Не шукай легкого шляху в навчанні. Але пам'ятай, як важливо підтримати, підбадьорити, бути поряд у важкій ситуації. Відчувай, де необхідні твоє плече, твої знання, твій досвід.
13. Якщо з двох балів думаєш, який вибрати, - не сумнівайся, постав вищий. Повір в дитину. Дай йому крила. Дай йому надію.
14. Не приховуй від дітей своїх добрих відчуттів, але пам'ятай: серед них ніколи не повинно бути особливого місця для "улюбленчиків". Постарайся в кожній дитині побачити визначене йому, відкрий його йому самому і розвій в ньому те приховане, про що він і не підозрює.
15. Пам'ятай про те, що дитині повинно бути цікаво на уроці. Тільки коли цікаво, дитина стає уважною.
16. У спілкуванні з батьками своїх учнів пам'ятай, що їх діти - найдорожче в житті. Будь розумний і тактовний.Знаходь потрібні слова. Постарайся не образити і не принизити їх гідність.
17. Не бійся вибачитися, якщо опинився неправий. Твій авторитет в очах учнів тільки підвищиться. Будь
терплячий і до їх помилок.
18. Живи з дітьми повним життям. Радій і засмучуйся разом з ними. Захоплюйся і дивуйся. Жартуй і наставляй. Учи бути нетерплячими до брехні і насильства. Учи справедливості, завзятості, правдивості.
19. Не виховуй дуже самовпевнених - їх уникатимуть; дуже скромних - їх не поважатимуть; дуже балакучих - на них не звертатимуть уваги; дуже мовчазних - на них не зважатимуть; дуже суворих - від них відмахнуться; дуже добрих - їх розтопчуть.
20. Будь завжди витриманий, терплячий, урівноважений.

 Урок - презентація у 8 класі по темі "SCHOOL" ( за підручником Алли Несвіт)

Конспект уроку





Розробка уроку „Disney Сinema Parade” з англійської мови в 7-му класі

План-конспект уроку на заявлену тему з мультимедійним супроводом (додається), мета якого - поглибити та розширити знання учнів про парк розваг Діснейленд; забезпечити учням можливість використовувати на практиці здобуті знання

 


Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 26.06. 2015 р. № 1/9-305

Особливості вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році
metodychni-rekomendatsiyi-2015-2016.docx

З досвіду використання методу проектів на уроках англійської мови

teacherjournal.com.ua/shkola/angljiska-mova-ta-literatura.html?start=860

 

План- конспект уроку по темі "OUR  HOBBIES"

metodportal.net/sertif/reestr-e?page=445

 

 З досвіду роботи                

       Вплив сучасних  технологій навчання на оволодіння учнями основної школи комунікативною та соціокультурною компетенціями

Немає коментарів:

Дописати коментар