Методичні
рекомендації
щодо адаптації учнів
1 – го класу до шкільного навчання
для вчителів, батьків.
Вступ до школи і молодший шкільний вік є важливим етапом життєвого шляху
дитини. Оскільки школа – це не лише навчальний процес, а й важлива площина
життя зростаючої особистості, людям, які працюють з першокласниками,
важливо мати уявлення не лише про систему знань, умінь та навичок, з
якими діти прийшли до школи, а й про їхні очікування, бажання, наміри,
переваги, уявлення про самих себе та своє місце серед інших.
Початок навчання дитини в першому класі – складний і відповідальний етап.
Адже дуже багато змін відбувається. Це не тільки нові умови життя та
діяльності, це й нові контакти, нові стосунки, нові обов’язки.
До важливих змін, які притаманні молодшому школяреві, можна віднести
зміни, що пов’язані з характером його спілкування з оточуючими людьми.
Центральною фігурою стає вчитель, який виступає авторитетом, арбітром,
постачальником нової інформації. Дедалі більшого значення в житті учня
початкової школи набувають однолітки.
Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став учнем.
Змінюється соціальний інститут навчання і виховання: не садочок чи
бабуся, а школа, де навчальна діяльність стає провідною, обов’язковою,
соціально значущою та оцінюваною, такою, що розширює права та обов’язки
дитини, її взаємостосунки з навколишнім середовищем. Змінюється все життя
дитини: усе підпорядковується навчанню, школі, шкільним справам.
Адаптація – процес і результат зникнення напруження. Пристосування дитини
до школи відбувається не одразу. Не день і не тиждень потрібно для того,
щоб призвичаїтися до школи по-справжньому. Це досить тривалий процес,
який пов’язаний зі значним напруженням усіх систем організму. Лише через
5-7 тижнів поступово підвищуються та стають більш стійкими показники
працездатності, у дитини спадає напруга та тривожність.
Діти, яким важче пристосуватися до школи, потребують особливої уваги та
індивідуальної підтримки як з боку вчителя, так і з боку психолога, який
здійснює психологічний супровід цього процесу.
Рекомендації батькам та педагогам:
Ø створення сприятливого психологічного клімату
для дитини з боку всіх членів родини;
Ø роль самооцінювання дитини в адаптації до
школи (чим нижче самооцінювання, тим більше труднощів у дитини у школі);
Ø перша умова шкільного успіху – самоцінність
дитини для її батьків;
Ø формування інтересу до школи, прожитого
шкільного дня;
Ø обов’язкове знайомство з
дітьми класу і можливість спілкування з ними після школи;
Ø неприпустимість фізичних покарань,
залякування, критики на адресу дитини, особливо у присутності інших людей
(бабусь, дідусів, однолітків);
Ø виключення таких мір покарання, як
позбавлення задоволень, фізичні й психічні покарання;
Ø урахування темпераменту дитини у період
адапації до шкільного навчання;
Ø надання дитині самостійності в навчальній
роботі й організація контролю за її навчальною діяльністю;
Ø заохочення дитини не тільки за навчальні
успіхи;
Ø моральне стимулювання досягнень дитини;
розвиток самоконтролю і самооцінювання, самодостатності дитини.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар